Foto: Richard Havenaar

Column Nanda Roep: TV

  Column

Toen ik de spandoeken zag met de aankondiging van de expositie, hoorde ik mezelf zeggen: 'Wat fijn dat Apeldoorn een creatieve stadgenoot steunt.' Het gaat om de expositie van Nard Kwast in de Grote Kerk.

Afgelopen winter deed Kwast mee aan de NTR-schilderwedstrijd 'Project Rembrandt'. De serie werd in mijn huis met interesse gevolgd, mede omdat die bij Silvester herinneringen ophaalde aan zijn tijd op de Kunstacademie. Toen duidelijk werd dat één van de deelnemers uit Apeldoorn kwam, veerde ik op – wat leuk. Hij haalde nota bene de tweede plaats in de finale! Gelukkig was de Grote Kerk zo scherp om hem uit te nodigen voor een expositie.

In het openingsweekend stapte ik graag even binnen. Vaak wil een kunstenaar de eerste reacties met eigen ogen zien, wist ik, en dat bleek inderdaad het geval. Daar stond hij. Aan familie gaf hij uitleg over zijn schilderkunst, toen wij hem feliciteerden en hem gauw weer met rust lieten.

'Hij was heel anders dan op tv, hè?' zei ik. Dat was Silvester niet opgevallen. 'Jawel,' knikte ik. 'Hij was in het echt veel vlotter.'

Ook zijn schilderwerk is 'in het echt' nog indrukwekkender dan op tv – vind ik althans. Het 'Joodse Bruidje' was een opdracht in een aflevering, maar in de Grote Kerk hangt die nu helemaal afgewerkt. Hoe bestaat het dat iemand zoiets kan...

Vol bewondering liep ik langs de schilderwerken, ook natuurlandschappen en stillevens. Met 'De Pastei' won hij een aflevering en ook 'Dansers' maakte hij tijdens de opnames. De oranje rokken van zijn danseres zijn in het echt nog indrukwekkender dan ze op tv al waren. Maar één ding blijft 'in het echt' niet anders dan op tv: de dansende vrouw lijkt nog steeds een man. Ik trok een tevreden glimlach.

Meer berichten