“Wij zijn in maart meteen aan de slag gegaan met de ontwikkeling van de CODA Afhaalbieb”, blikt Carin Reinders terug. (foto: Gert Perdon)
“Wij zijn in maart meteen aan de slag gegaan met de ontwikkeling van de CODA Afhaalbieb”, blikt Carin Reinders terug. (foto: Gert Perdon) (Foto: Gert Perdon)

Creatief beleid redt CODA en Orpheus

Apeldoorn - Afgelaste voorstellingen, geen inkomsten uit kaartverkoop, horeca en verhuur. Culturele instellingen zijn hard geraakt door de coronacrisis. De sector toonde echter veerkracht met vindingrijke alternatieven en oplossingen. CODA-directeur Carin Reinders en Orpheus-directeur Mirjam Barendregt vertellen welke creatieve wegen zij hebben bewandeld om deze moeilijke periode te doorstaan.

Door Bert Nijenhuis

 “Wij zijn in maart meteen aan de slag gegaan met de ontwikkeling van de CODA Afhaalbieb”, blikt Reinders terug. “Dat werd een groot succes. Nu de fysieke bibliotheek weer open is, bedanken klanten ons hier nog steeds voor. Online hebben we ons aanbod flink uitgebreid. Bijvoorbeeld met CODA Cultuur(t)huis, waarmee leden toegang kregen tot ruim 28.000 luisterboeken en e-books. Verder hebben we volop gebruik gemaakt van ons eigen YouTube-kanaal. Tentoonstellingen werden uitgesteld, maar werken daaruit zijn digitaal getoond, net als onze eigen collectie. Erg succesvol was ook onze challenge quarantainesieraden maken.”

Reinders zegt dolblij te zijn dat de deuren sinds 1 juni weer geopend zijn voor fysiek bezoek. “Verblijven en ontmoeten zijn belangrijke functies. Veel bezoekers hebben laten weten blij te zijn dat ze weer in het ritme zitten van regelmatige bezoekjes aan CODA. Maar de vaart die we - gedeeltelijk ingegeven door corona - online gemaakt hebben, houden we er uiteraard in. De combinatie van aanbod op locatie, in CODA en online is een drie-eenheid die effect sorteert.”

Orpheus bestond 12 maart precies 55 jaar en had tal van festiviteiten gepland. “Juist die dag werd besloten dat alle theaters per direct dicht moesten”, verzucht Barendregt. “Onze verjaardag viel in het water en alles lag in één klap stil. We hebben via onze digitale kanalen contact gehouden met de bezoekers en ze zo goed mogelijk geïnformeerd.” In juni heeft Orpheus de draad weer opgepakt met theaterdiners. “Daarvoor mochten we telkens dertig gasten ontvangen, die genoten van een driegangenmenu en liveoptredens. Vanaf deze maand mogen we gelukkig weer meer mensen toelaten. Het helpt natuurlijk dat we veel ruimte hebben. Ons team is al zo gewend aan de protocollen en richtlijnen, dat de organisatie bijna vanzelf gaat.”

Binnenkort maakt Orpheus het programma voor het najaar bekend. “Dat is nog een heel gepuzzel”, bekent de directeur. “We bereiden ons ook al voor op het nieuwe seizoen. Daarvoor zijn speciale tafeltjes gemaakt, die we over de lege stoelen kunnen plaatsen. We gaan zelfs stoelen met tafeltjes op het podium plaatsen!” Ondanks alle creativiteit en aanpassingen kan Orpheus slechts twintig tot dertig procent van het reguliere aantal bezoekers ontvangen. “Daarom vragen we net als alle andere podia tijdelijke steun van de overheid. Toch zien we de toekomst positief tegemoet. Niet omdat we er licht over denken of problemen niet zien, maar omdat we op creatieve wijze een mooi programma aan het samenstellen zijn. We kunnen iedereen veilig en comfortabel ontvangen en zijn er bovendien van overtuigd dat in 2021 alles weer normaal wordt.”

Programmeren vanuit de publieksvraag staat wat Carin Reinders betreft voorop bij CODA. “Op basis daarvan hebben we een zomerprogramma ontwikkeld voor diverse publieksgroepen en tegemoetkomend aan uiteenlopende wensen. Ook is er aanbod voor de verwachte stroom binnenlandse toeristen, die hun vakantie op de Veluwe gaan doorbrengen.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden