Oxener Schoenen wist niet alleen door de webshop het hoofd boven water te houden. (foto Gert Perdon)
Oxener Schoenen wist niet alleen door de webshop het hoofd boven water te houden. (foto Gert Perdon) (Foto: )

Webshop is onmisbare tool geworden. 'Voor de toekomst zie ik zeker weer perspectief!'

Apeldoorn - Tijdens de coronacrisis is de webshop voor veel ondernemers een reddingsboei gebleken. Oxener Schoenen in Apeldoorn is hierop geen uitzondering. Terwijl de klandizie in de vestigingen aan de Loseweg en Korenstraat drastisch terugliep, floreerde de online omzet als nooit tevoren. “Die verdubbelde op een bepaald moment zelfs”, zegt eigenaar Peter Rijkers. “De fysieke winkels blijven het belangrijkste, maar de webshop is een tool waar we niet meer zonder kunnen.”

Door Bert Nijenhuis

En dat terwijl Rijkers de internetverkoop de afgelopen jaren juist had afgeschaald. “Aanvankelijk verkochten we via de webshop door heel Nederland en zelfs in Duitsland. Daar zijn we mee gestopt toen de concurrentie te groot werd om er nog verder in te investeren. Onze doelgroep werden de mensen die binnen een straal van dertig, veertig kilometer rond Apeldoorn wonen en voor een paar nieuwe schoenen naar de winkel komen.”

Ook toen de coronacrisis in de laatste twee weken van maart toesloeg, zag het er aanvankelijk niet naar uit dat het internet de redding zou betekenen voor Oxener Schoenen. “De omzet stortte in bij zowel de fysieke winkels als de webshop”, blikt Rijkers terug. “Schoenen zijn in veel gevallen natuurlijk luxeartikelen.” Het tij keerde door een initiatief van Centrummanagement Apeldoorn; fietskoeriers die bestellingen gratis thuisbezorgden. “Een tijdelijk actie, waarmee wij zijn doorgegaan. Via Facebook en e-mails hebben we onze klanten hierover geïnformeerd. Dat heeft de omzet van de webshop een flinke boost gegeven. Nu klanten weer vaker naar onze winkels komen, draaien we online geen dubbele omzet meer, maar veel scheelt het niet.”

Rijkers prijst zich gelukkig op het juiste moment de juiste maatregelen te hebben genomen. “Al was het geen leuke periode en nu is het vooral een kwestie van het jaar uitzitten. Maar voor de toekomst zie ik zeker weer perspectief!”

Oxener Schoenen wist niet alleen door de webshop het hoofd boven water te houden. “Toen de inkomsten stillagen, zijn we ook in overleg gegaan met de fabrikanten”, vertelt Peter Rijkers. “We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, dus er was gelukkig veel begrip. We hebben bestellingen kunnen annuleren en uitstellen. Dat betekent dat de fabrikanten de lasten dragen, maar voor hen was het ook erger geweest als we failliet waren gegaan. De huurbazen waren eveneens bereid water bij de wijn te doen.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden