Silvester Tollenaar: ''Gezonde sapjes doen het erg goed''. (foto Gert Perdon)
Silvester Tollenaar: ''Gezonde sapjes doen het erg goed''. (foto Gert Perdon) (Foto: Gert Perdon)

Steeds vaker vers, vega en gezond

Apeldoorn - Het aantal horecazaken is in Apeldoorn in acht jaar tijd gegroeid van 314 naar 378. een stijging van maar liefst 20 procent, ofwel 64 vestigingen. Apeldoorn loopt hiermee landelijk in de pas. Opvallend is de trend naar hip, vers, groen en vega. De traditionele kroeg is daarentegen langzaam aan het verdwijnen. Datzelfde geldt voor de friettent. Ook die verdwijnt langzaam uit het straatbeeld.

Door Leo Polhuys

De cijfers komen uit een landelijk onderzoek van marktonderzoekbureau Datalinq. Deze krant vroeg een aantal Apeldoorners hoe zij de plaatselijke horeca beoordelen. Kees ter Doest kan kort zijn: ''Ik kom nooit in de kroeg, ik drink thuis mijn biertje wel..'' Hij blijkt ook al geen regelmatig bezoeker van een restaurant te zijn. ''Ik zoek niet speciaal iets vegetarisch op en eet gewoon vlees. Ik vind het maar raar dat veel vegetarische restaurants hun producten presenteren alsof het om vlees gaat. Een vegetarische burger, dat kan toch niet? Je noemt het vlees of je noemt het geen vlees, zo denk ik erover. In de horeca word je vaak gewoon voor de gek gehouden. Ik haal trouwens wel regelmatig een frietje als ik geen zin heb om te koken ''.

Of dat niet ongezond is? ''De friet zelf niet, maar misschien wel de hoeveelheid mayonaise die je er op doet...'' Arthur Faber gaat wel eens uit eten. ''Met familie. Er staat dan ook vlees op het menu. Ik bestel zelf eigenlijk nooit iets vegetarisch en eet ook niet supergezond. Laatst ben ik wel bij McDonalds geweest en heb ik zoete aardappeltjes besteld, die zijn volgens mij redelijk gezond.'' En Arthur heeft onlangs ook een visburger gegeten bij dezelfde fastfoodketen. ''Dat was best lekker, en ook betaalbaar.''

Sapjes

Hoe kijkt de horeca zelf aan tegen de ontwikkelingen? Utrechter Silvester Tollenaar heeft een maand geleden in de Oranjerie de vestiging van Backwerk geopend. ''Een franchiseketen, die mij een plek aanbood in Apeldoorn nadat ik dertien jaar in de detailhandel had gewerkt. Ik ging kijken en was meteen verkocht. Vanaf de opening net voor de kerst is het druk geweest. Wij bieden een groot scala aan gezonde producten, zoals sapjes of allerlei soorten yoghurt. Dit zijn bij ons echte hardlopers. Hoewel gezonde producten goed lopen, zijn we niet echt vega. Zo hebben we ook producten waar vlees in zit. Onze kip is erg populair onder de klanten. Alles wordt bij ons in de zaak vers klaargemaakt, ook onze wraps."

Silvester ervaart wel een verschil tussen het publiek in Utrecht en dat in zijn nieuwe werkomgeving. ''In Apeldoorn is men wat voorzichtiger met nieuwe dingen.'' Komt er niet teveel horeca in Apeldoorn? Silvester: ''Er is veel horeca, maar je zoekt toch naar een manier om je te onderscheiden. Klanten kunnen hier bijvoorbeeld ook terecht voor een ontbijtje, maar ontbijten doen Nederlanders nog niet zo vaak buiten de deur. Wij verwachten dat deze trend zich de komende tijd doorzet en dat ontbijten buitenshuis gewoner zal worden.''

Meer berichten