NVBS-presentatie: 75 jaar na D-day

UGCHELEN - De bevrijding van Europa was niet mogelijk geweest zonder de inzet en het materiaal van de Geallieerde Spoorwegen. Hans Altena vertelt woensdag 25 september over deze gigantische operatietijdens een bijeenkomst van de NVBS in Ugchelen.

Altena is voorzitter van de Stichting 162 die materieel van de Geallieerde Spoorwegen in bezit heeft. Na de aanval op Pearl Harbor raakte de VS vanaf 7 december 1941 betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Vrijwel direct is men aan de slag gegaan op vele fronten om de vijand te keren. De Amerikaanse industrie werd op grote schaal ingeschakeld om militaire voertuigen te ontwikkelen en te produceren, zo ook spoorwegmaterieel. Dat zou de ruggengraat vormen van alle militaire operaties in de diverse gebieden. De enorme hoeveelheden goederen konden alleen op die wijze door de te bevrijden landen worden getransporteerd. Men hadberekend 100.000 stuks materieel nodig te hebben voor die taak. Na de oorlog hadden veel landen behoefte aan spoorwegmaterieel waardoor overnames werden gedaan. NS kocht ook stoom- en diesellocomotieven en diverse wagentypen. Bekend is de Whitcomb diesellocomotief, ofwel NS 2000, waarvan sinds 2018 twee exemplaren weer in Nederland aanwezig zijn.

De bijeenkomst van de NVBS,afdeling Apeldoorn is in De Duiker aan de Hoenderloseweg 10 in Ugchelen.De presentatie begint om 19.30 uur. De zaal is open vanaf 19.00 uur. Toegang: 3 euro.

www.nvbs.com/ apeldoorn
 

Meer berichten