De Apeldoornse gaf een gastles op de Sterrenschool over de relatief nieuwe technologie de Blockchain. "Ze hingen aan mijn lippen."
De Apeldoornse gaf een gastles op de Sterrenschool over de relatief nieuwe technologie de Blockchain. "Ze hingen aan mijn lippen." (Foto: )

Moeder verzorgt gastles over Blockchain op school

"Stel, een leerling heeft een 8 gehaald voor een toets, maar omdat hij stout is geweest maakt de juf er in haar cijferboekje een 6 van. Niet eerlijk natuurlijk, maar wie zou er worden geloofd?" Dat is de juf, daar is groep 7 van de innovatieve Sterrenschool in Apeldoorn het unaniem over eens. "Maar wat als de leerlingen gezamenlijk het cijferboekje zouden bijhouden en dezelfde leerling zou van de acht een negen maken?" Groep 7 is het weer eens; daar zouden de andere leerlingen zeker een stokje voor steken.

Door Bert Nijenhuis

APELDOORN - Het was een van de manieren waarop Blockchain trainer Jolanda ter Maten het begrip Blockchain op een beeldende manier uitlegde tijdens een gastles aan de klas van haar dochter Adriana. "Ze hingen aan mijn lippen", blikt de gastdocente enthousiast terug. "Als het om innovaties gaat, hoor ik tijdens lezingen vaak: 'Dat wordt nooit wat!' Kinderen staan daar veel meer open voor. De les was zo leuk dat er een half uur extra aan vast is geplakt. De voorbereiding was al een feest. Adriana heeft me goed geholpen. Zij zei ook: 'Er moet echt een quiz in, anders vallen we in slaap!'"

Als ervaren trainer en lid van de Europese Commissie in de werkgroep Blockchain Observatory & Forum is het onderwerp gesneden koek voor de Apeldoornse. Toch maakte ook zij bij toeval kennis met Blockchain. "Ik heb een achtergrond in de IT en Opleidingskunde gestudeerd. Tijdens een conferentie verdwaalde ik en belandde per ongeluk in een workshop over Blockchain. Hoewel het interessant was, dacht ik toen nog: Dat waait wel weer over." Niets bleek minder waar; plotseling las ze er overal over en haar interesse groeide. "Het mooie aan Blockchain is de transparantie. Gegevens worden vastgelegd in een grootboek, dat synchroon door meerdere gebruikers wordt bijgehouden. Als een persoon iets verandert, kan de rest dat zien. Er is dus geen monopoliepositie en frauderen is nagenoeg onmogelijk. Dat heb ik tijdens de les uitgelegd met behulp van blokjes Lego."

Ter Maten vertelt hoe het allemaal begon met de kredietcrisis in 2008, het geboortejaar van de meeste groep 7-leerlingen. "Als gevolg van het afnemende vertrouwen in banken werd Bitcoin gelanceerd. Een geldsysteem waarbij virtuele munten online zonder tussenkomst van een bank van zender tot ontvanger worden verstuurd." Het was het eerste en nog steeds het bekendste voorbeeld van Blockchain. Vooral ook omdat ermee wordt gespeculeerd. "Daardoor kwamen er in de vorm van exchangers ineens wel tussenpersonen", weet Ter Maten. "Of Blockchain de toekomst is, valt niet te voorspellen. Het concept zal echter blijven bestaan. Je ziet hoe Albert Heijn het gebruikt om de herkomst van sinaasappels traceerbaar te maken. Notarissen – tussenpersonen bij uitstek – verdiepen zich erin. Wat beter is dan ertegen vechten. Hun werk zal niet overbodig worden, maar mogelijk wel veranderen." Door de geslaagde gastles zijn de leerlingen uit groep 7 van de Sterrenschool in elk geval goed voorbereid.

Meer berichten