(Fotograaf: Sjoerd Banga)
(Fotograaf: Sjoerd Banga)

Lezing: 'Stop met hyperventileren'

Apeldoorn - 'Duizeligheid, een zenuwachtig gevoel, hoofdpijn, geen grond onder je voeten en een hoofd vol watten. Dat zijn voorbeelden van klachten die mensen met hyperventilatie of een hoge ademhaling vaak hebben', vertelt coach en ademtrainer Marleen van den Hout. Op dinsdag 9 april van 19.00 tot 20.30 uur, vertelt zij tijdens een lezing in het ACEC gebouw hoe je hyperventilatie en ademhaling onder controle krijgt.

'Hyperventilatie is er in twee vormen. De meeste mensen kennen de acute vorm: aanvallen van paniek en benauwdheid, het gevoel geen lucht te krijgen. Daarnaast is er de chronische vorm. Lang niet iedereen die hiervan last heeft, is zich daarvan bewust', legt Van den Hout uit. 'Men ervaart wel klachten, zoals zenuwachtig zijn of gejaagdheid, zonder dat daar reden voor is. Dat komt door hoog en snel ademen, vanuit de borst. Wie hyperventilatie-aanvallen heeft, heeft meestal ook - bewust of onbewust - de chronische vorm.'

Oorzaken
De oorzaken lopen uiteen. 'Acute hyperventilatie ontstaat meestal na een heftige gebeurtenis. Iets ingrijpends, zoals het wegvallen van een dierbare. Maar ook iets onschuldigs, zoals verslikken in een snoepje. Wie eenmaal een aanval heeft gehad, kan door de angst voor een aanval al een nieuwe krijgen. In je jeugd grote verantwoordelijkheden dragen, kan ook een oorzaak zijn. Zeker als er op latere leeftijd een 'druppel' is, zoals een verbroken relatie, ontslag of een gezondheidsprobleem.'
De oorzaak van chronische hyperventilatie is vrijwel altijd een optelsom. 'Stress, werkdruk, verantwoordelijkheden, verhuizen en aan hoge eisen willen voldoen bijvoorbeeld. Je hoeft maar een paar van deze factoren te hebben om chronische hyperventilatie te ontwikkelen. Je hebt het voor je het weet, vaak al binnen drie weken.'

Oplossing
Zo snel als je hyperventilatie opbouwt, zo vlot kom je er ook van af, stelt Van den Hout. 'Zonder gesprekstherapie. Ik werk met praktische oefeningen. Daardoor raak je bewust van je adempatroon en kun je het doorbreken. Bovendien geven de oefeningen direct controle over je lijf. Drie tot zes weken is genoeg om hyperventilatie op te lossen. Van veel deelnemers hoor ik achteraf, 'ik heb zo veel therapieën gevolgd, die niet hielpen. Waarom heeft niemand mij eerder verteld over deze oefeningen?''


Ademexpert
Van den Hout mag zich ademexpert noemen. Ze deed tien jaar lang onderzoek naar adem. Ze kent alle traditionele therapieën, van yoga tot de Konstantin Buteyko-methode en van de Wim Hof-methode tot de Van Dixhoorn-therapie. Als dansdocent werkte ze in het verleden vijftien jaar lang aan de beheersing van het lichaam, mede door middel van ademhaling. Bovendien schreef ze samen met Robert Bridgeman het boek 'Start vandaag met ademen' en geeft ze ademtrainingen.

Nieuwe kijk op ademen
Wie naar de lezing komt, kan al zijn vragen over hyperventilatie stellen. 'Je gaat naar huis met een nieuwe kijk op ademen en een praktische oefening die direct controle over je adem geeft', belooft Van den Hout. 'Je kunt vooraf al beginnen met beter ademen. Laat de wekker van je telefoon op drie verschillende momenten per dag afgaan. Wanneer 'ie gaat, let je op hoe je ademt. Beweegt je onderbuik, je buik, je middenrif of je borst?'

Lezing 'Stop met hyperventileren'
Dinsdag 9 april, van 19.30 tot 21.00 uur: lezing 'Stop met hyperventileren', in het ACEC gebouw, Roggestraat 44. De entree is 10 euro. Graag contant betalen bij aanvang van de avond. Aanmelden kan via de agenda op www.marleenvandenhout.nl.
 

Meer berichten