Foto: Gert Perdon

Winst Oranjeblik voor Koningsdag: de grens over met Apeldoorns product

APeldoorn - Een oer-Nederlands product ontstaan uit een Apeldoorns samenwerkingsverband, dat is het Oranjeblik. Het initiatief kwam van de Dutch Orange Company, de zakelijke dochteronderneming van Stichting Oranjefeesten Apeldoorn. Bakkerij van der Wal Jolink zorgde voor de krentenmik, omhuld door een blik van verpakkingsbedrijf The Box dat van illustraties is voorzien door kunstenares Ingrid van der Krol. Het blik, dat vrijdag wordt gepresenteerd, gaat als relatiegeschenk zelfs de grens over. Een percentage van de omzet wordt geïnvesteerd in de Apeldoornse viering van Koningsdag.

Door Bert Nijenhuis

De viering van de eerste verjaardag van prinses Wilhelmina stond in 1881 aan de basis van de Stichting Oranjefeesten Apeldoorn. "Sindsdien zijn het altijd Apeldoornse burgers geweest, die zich vrijwillig om de organisatie hebben bekommerd", vertelt voorzitter Simon Boon. "Maar het wordt lastiger de benodigde financiën bij elkaar te brengen en de eisen zijn hoger dan vroeger. Zo worden er tegenwoordig professionele beveiligers ingezet. Tegelijkertijd drukken ondernemers een steeds groter stempel op de festiviteiten."

Het heeft geleid tot de Dutch Orange Company, opgericht op 24 april – de de geboortedag van Prins Willem van Oranje – 2015. "Het is een duurzaam innovatielabel dat als doel heeft een netwerkorganisatie te creëren", legt Boon uit. "In samenwerking met ondernemers gaan we initiatieven ontplooien en producten op de markt te brengen, die geld in het laatje brengen voor de organisatie van de Oranjefeesten." Eerste wapenfeit was drie jaar geleden het Koningsbier. "Dat wordt nog steeds gebrouwen en we slaan elk jaar weer een vat aan." Met het Oranjeblik, waarvan de eerste oplage tweeduizend exemplaren telt, wordt hoger ingezet. Zo wendt Boon connecties aan die hij heeft bij verschillende ambassades en internationale ondernemingen. "België, Duitsland, Italië, Brazilië, Canada. De eerste reacties zijn positief. Omdat krentenbrood logistiek gezien te zwaar is, worden de blikken voor het buitenland gevuld met ambachtelijk beschuit."

Uiteraard wordt de thuisbasis niet vergeten. In Apeldoorn is het Oranjeblik verkrijgbaar bij de bakkerijen van Peter van der Wal. En het Oranjebolwerk bij uitstek; Paleis Het Loo? "Daar hebben ze een eigen productielijn", weet Boon. "Uiteraard hoop ik dat ze gaan meedoen. Net als de Oranjesteden Den Haag en Delft, waarmee we samenwerken. Het ultieme doel voor Nederland is om de blikken op Schiphol te gaan verkopen." Terwijl de presentatie van het Oranjeblik nog moet plaatsvinden – vrijdagochtend om 11:00 uur bij Bakkerij van der Wal Jolink in winkelcentrum De Egelantier – zijn er al plannen voor volgende producten. "We zijn bezig met een ontdekkoffertje", licht Boon enthousiast een tipje van de sluier op. "Daarmee kun je een ontdekkingstocht maken door verschillende bestemmingen en locaties in Apeldoorn aan te doen."

dutchorangecompany.nl of k055.nl

Meer berichten