Logo apeldoornsstadsblad.nl


Het internationale concours werd dit jaar gewonnen door de Fiat 8V Vignale Coupé uit 1955 van Jan de Reu, deelnemer in de categorie Special Italian Coach Work Post War.
Het internationale concours werd dit jaar gewonnen door de Fiat 8V Vignale Coupé uit 1955 van Jan de Reu, deelnemer in de categorie Special Italian Coach Work Post War. (Foto: )

Concours d'élégance Paleis Het Loo door meer dan 25.000 mensen bezocht

Apeldoorn - De veertiende editie van het Concours d'Élégance Paleis Het Loo trok afgelopen weekend 25.200 bezoekers. Zij werden getrakteerd op een mooi programma met de mooiste klassiekers, spannende nieuwe auto's en veel actie. Voor het eerst was het programma van het jaarlijkse evenement verdeeld over drie dagen. Een lang weekend vol hoogtepunten dus, waarvan het stralende weer er een was.


Centraal stond het Internationale Concours, waarbij een vakjury uit binnen- en buitenland de moeilijke taak had de mooiste auto te kiezen uit een veld vol prachtige klassiekers van wereldklasse. Zeventig deelnemers verdeeld over 15 klassen: toch kan er maar één de beste zijn. Dat werd de schitterende Fiat 8V Vignale Coupé uit 1955 van Jan de Reu, deelnemer in de categorie Special Italian Coach Work Post War. Een zeldzame en in prachtige conditie verkerende auto met een interessante historie.

Junior Jury
De Junior Jury, bestaande uit IVA- en Delft Design-studenten onder leiding van kunstenares Maureen Knobben, koos de Cord 812 Beverly Saloon uit 1937 als winnaar. Een stilistisch afwijkende en bijzondere auto, want het is de enige nog rijdende auto van dit Amerikaanse merk in Nederland.

Warm
De vaart bij de Dunlop Classic Sprint op de Koningslaan zat er goed in: te lang wachten voor de start is met zo'n hoge temperatuur niet goed voor de oude motoren, dus werd er snel geschakeld en stoven de vooroorlogse klassiekers vlot achter elkaar tussen de strobalen door. Niet de snelste tijd, maar de meest constante gemiddelde snelheid was dit jaar het doel. Het maakt daardoor niet uit of de coureur een snelle of minder snelle auto rijdt, als de tijd die hij nodig heeft voor het afleggen van de sprint maar zo exact mogelijk is in een aantal runs. Zoals bij een regularity tijdens een rally dus. Klaas Blankevoort met zijn Singer 9 LeMans Special slaagde daar het beste in en werd winnaar van het spektakel.

Vrijdag
Nieuw dit jaar was de toevoeging van de vrijdag aan het programma. Het Porsche 911-college die dag, waarin onder meer legenden Harm Lagaaij en Gijs van Lennep hun kennis over 70 jaar Porsche deelden met het publiek, werd bijzonder gewaardeerd. Ondanks de extra dag was het op zaterdag en zondag druk: beide dagen stond de klassiekerparking, waar bezoekers gratis hun klassieke auto konden parkeren, tjokvol. Van pure, ongerestaureerde auto's die nog dagelijks in gebruik zijn tot pareltjes die zo aan het Concours zouden kunnen deelnemen. De variëteit was enorm en zowel bezoekers als eigenaren genoten met volle teugen.

Alpine
Veel belangstelling ook voor het prachtige display van Renault, waar de nieuwe Alpine A110 in diverse uitvoeringen en kleuren schitterde naast een aantal klassieke modellen van het merk. Renault nam bovendien enkele mijlpalen uit de 120-jarige historie mee naar Apeldoorn, zoals de Type B uit 1899. Een klein autootje met wat merkwaardige verhoudingen, maar wel de allereerste auto waarin de bestuurder comfortabel in een cabine zat in plaats van in weer en wind op de bok.

2019
Lang bijkomen van een prachtig weekend is er voor de organisatoren van het veertiende Concours d'Élégance Paleis Het Loo niet bij: zij kijken uiteraard vooruit en zijn inmiddels al bezig met de 2019-editie van het evenement. Thema's zullen onder andere 100 jaar Citroën, 70 jaar Abarth en de rijke geschiedenis van Aston Martin zijn.

Reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox